|
||||||||
Het Madar Ensemble is een groep van 5 muzikanten uit Nederland, Palestina, Jordanië en Tunesië (madar betekent omloop of baan, zoals de baan van een hemellichaam). De titel “Acamar”komt van het Arabische woord “Ãkhir”wat betekent “het eind van de rivier”. In de cultuur van Mesopotamië en de Mediterranee, de inspiratiebron van dit album, worden dan de Po, de Nijl en de Eufraat bedoeld. Het Madar Ensemble is ontstaan uit de vriendschap tussen de Palestijnse ud-speler Nizar Rohana en de Nederlandse contrabassist Tony Overwater. Deze nodigden een drietal muzikanten uit om gezamenlijk dit album te maken, de Nederlandse klarinettist Maarten Ornstein, de Tunesische violist Jasser Hai Youssef en de Jordanese percussionist Nasser Salameh. Tony Overwater speelt hier behalve de contrabas ook de violone, dit is het equivalent van de bas maar dan uit de vioolfamilie, het is zoals alle violen gestemd in kwinten terwijl de bas is gestemd in kwarten. Jasser Haj Youssef speelt op de viola d’amore, een viool met 6 à 7 melodiesnaren plus een aantal resonantiesnaren die in de te gebruiken toonsoort worden gestemd. Het gevolg is dat de noten veel langer doorzingen dan met een gewone viool. Het klankbeeld op dit album ademt helemaal de sfeer van het Midden-Oosten met de melancholieke geluiden van vooral de ud en de viola d’amore. De samenstelling van de bezetting is op elk nummer anders, deze variatie maakt het album heel afwisselend, ook de composities zijn gelijkelijk verdeeld onder de muzikanten. Als er ooit gesproken kan worden over cross-over dan is het wel hier, muzikanten uit vier verschillende landen brengen hier ieder hun eigen culturele achtergrond mee en vormen samen een fraaie synthese van wereldmuziek en jazz. De muziek is sterk beeldend en daarom bij uitstek geschikt als muzikale achtergrond bij filmbeelden. Mede initiatiefnemer Tony Overwater behoort al jaren tot de crème de la crème van de Nederlandse jazzwereld, hij speelde met iedereen van naam en was ook lang de bassist van een jazzreus als David Murray. Zijn interesse voor Arabische muziek begon in 2001, hij speelde toen in het Yuri Honing Trio waarbij zich indertijd enkele musici uit het Midden-Oosten aansloten onder de naam “Orient Express”daarbij was ook de Libanese zangeres Rima Khcheich waarmee hij in 2016 een geweldig album opnam “Washwishni”. Leg uw nieuwsgierige oor te luisteren bij deze bijzonder sfeervolle muziek en geniet, wereldmuziek en/of jazz, laat de etiketten zitten, dit is gewoon prachtige muziek ! Jan van Leersum
|
||||||||
|
||||||||